Close Menu
    Nieuw

    Bekostiging van domeinoverstijgende samenwerking in de zorgverlening is nog vaak lastig

    31 mei 2024

    Nieuwe ISO-norm moet bijdragen aan vertrouwen in AI

    15 april 2024

    Vooruitzicht sectoren: Bouw krimpt, IT-sector groeit sterk

    11 april 2024
    LinkedIn
    • Nieuwsbrief
    • Digitaal magazine
    • Inloggen
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
    • Cybersecurity event
    • ISO boek
    • Magazines
    • Vacatures
    • Partners
      • Overzicht partners
      • Ook partner worden?
    • Lid worden
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    Home / ‘Leidinggevenden laten werknemers in angst bij ontwikkeling AI’
    Nieuws

    ‘Leidinggevenden laten werknemers in angst bij ontwikkeling AI’

    16 mei 2023Geen reacties2 Mins Read
    Share
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp Email

    Leidinggevenden hebben te weinig aandacht voor de angst en onzekerheid die artificial intelligence (AI) oproept bij hun werknemers. Nu kunstmatige intelligentie al binnen enkele jaren veel banen en vaardigheden overbodig maakt, zijn leidinggevenden vooral bezig met hoe AI hun organisatie efficiënter kan maken. Terwijl je als leidinggevende juist hoop moet geven voor de toekomst, de weg moet wijzen en plannen moet initiëren.



    Managers en directeuren richten zich vooral op efficiëntie, omdat zij daarop worden beoordeeld. Hoe efficiënter je de tent leidt, dus meer resultaat tegen minder kosten, hoe meer credits je krijgt als leider. Daarnaast zijn leidinggevenden druk met het oplossen van allerlei dagelijkse problemen. Iemand die problemen oplost, lijkt kordaat. Ook dat geeft erkenning.

    Maar intussen zijn veel werknemers bang voor de toekomst, omdat ze vrezen dat AI hun werk gaat overnemen. In 2027 zijn 44 procent van de hedendaagse vaardigheden van werkende overbodig, veel banen zullen verdwijnen, de aard van het werk verandert van inhoud naar controleren. Voorspelt onder meer het World Economic Forum.

    Het gevolg is dat mensen geen hoop hebben, onzeker worden, hun motivatie verliezen, afhaken en zich hulpeloos voelen. Hun enthousiasme voor de toekomst is weg. Juist dat is een taak waar je als leider het verschil kunt maken: hoe geef je medewerkers vertrouwen in de toekomst? Hoe maak je hen ook in een wereld vol veranderingen enthousiast voor nieuwe ontwikkelingen? Daar moeten leiders veel meer tijd en aandacht aan besteden. Door plannen te initiëren, de weg te wijzen en mensen vertrouwen te geven. Je kunt hun angsten en onzekerheden voor de toekomst bespreekbaar maken.

    Want als leider heb je de taak je mensen te enthousiasmeren voor de toekomst, juist in onzekere tijden.



    Dit is een expertquote van Charlotte Van Asseldonk, Expert in leiderschapsontwikkeling en eigenaar, de TalentenLeider. Aanleiding: Gretig bedrijfsleven omarmt ChatGPT in jacht op efficiëntie (FD)

    Gerelateerde artikelen

    Nieuwe ISO-norm moet bijdragen aan vertrouwen in AI

    60% van Europese bouw- en maakindustrie heeft AI-doelen volledig of bijna bereikt

    Rapporteren over duurzaamheid makkelijker met AI

    Add A Comment

    Comments are closed.

    Laatst toegevoegd

    Digitalisering en circulariteit: een synergie met potentie

    Van leerling tot meester

    Vereenvoudig het opsporen van risico’s in de supply chain

    Zo zit het met de directiebeoordeling, deel 1

    Vacatures

    Quality & Health Assistant

    23 april 2025

    Arbocoördinator

    22 april 2025

    Preventiemedewerker

    22 april 2025

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2023 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Kennispartners
    • Kennispartner worden van Kwaliteit in Bedrijf?
    • Onze partners
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Inloggen
    • Lid worden
    • Nieuwsbrief
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.