Kwaliteit in Bedrijf | november-december 2022

In dit nummer o.a.:

B Corp-status brengt echo verder

Het Tilburgse familiebedrijf elho werd in januari 2021 uitgeroepen tot ­Certified B Corporation. Het certificaat wordt toegekend aan bedrijven die excellente sociale en milieuprestaties leveren en zich continu ­blijven ­ontwikkelen. Dit sluit naadloos aan bij de ambitie van elho om in de toekomst een volledig CO2-neutraal product aan te bieden. ‘Binnenkort hebben we voor de tweede keer het B Corp-assessment. Voor ons is dat een goede manier om de lat weer een beetje hoger te leggen.’

Kan het mkb digitaal transformeren?

Naar verluid is driekwart van de mkb’ers bezig met een digitale ­transformatie en heeft nog eens tien procent plannen daartoe in de nabije toekomst. Maar op welke digitale ambities richten ze zich en lukt het ze om daadwerkelijk digitaal te transformeren? 

ISO 9001 als baken in een ongekende storm

De afgelopen jaren werden bij veel organisaties talloze activiteiten en ontwikkelingen verstoord door crisissen en andere onregelmatigheden. In dit artikel gaan we onder andere na welke uitdagingen dit heeft meegebracht voor het kwaliteitsbeheer in organisaties. Hoe goed heeft ISO 9001 als norm voor kwaliteitsbeheer in deze periodes gefunctioneerd en welke waarde biedt het kader aan organisaties met volwassen managementsystemen?

BCM: strategieën en oplossingen

Als uitkomst van de Bedrijfsimpactanalyse (BIA) worden de kritische, geprioriteerde activiteiten verkregen. Uit de Risicobeoordeling (RB) wordt duidelijk wat ons allemaal kan overkomen. Nu weten we welke activiteiten we op welke risico’s moeten voorbereiden! Dan gaat het uiteindelijk om het managen van de situatie tijdens en direct na een ernstig incident, een verstoring van de ‘business as usual’ situatie.

De KAM-functionaris als verbindende factor

‘We hebben een certificaat nodig, want we moeten die klus scoren. Kan jij even zorgen dat de zaken op papier op orde zijn?’ In de praktijk horen we deze uitspraak regelmatig voorbijkomen. De commerciële belangen zijn dan groter dan de toegevoegde waarde die de bedrijfsnorm je organisatie daadwerkelijk kan bieden. Wanneer dat de (enige) insteek is worden Kwaliteit, Arbo & Veiligheid, Milieu en tegenwoordig ook Informatiebeveiliging (KAMI) vaak als ballast gezien en voel je jezelf als KAM-functionaris niet gehoord. Hoe kun je dat omdraaien en juist wel toegevoegde waarde bieden?

Wat is jouw basis als baas?

Cultuur is nu als onderwerp actueel, gezien het nieuws rond grensoverschrijdend gedrag en de behoefte aan culturen waarin mensen zich veiliger voelen en macht niet wordt misbruikt. Als leider van een organisatie of team heb je een uitdagende opgave om mensen te begeleiden in dit ontwikkelingsproces om zo een andere cultuur te creëren. Samen moet je het ontwikkelingsproces al puzzelend betekenis geven.

Verder in deze Kwaliteit in Bedrijf... ​

  • Nieuws over Business Continuity Management (BCM)
  • Nieuws over normen
  • Columns
  • Estafettereeks NNK
  • Literatuur