Kwaliteit in Bedrijf | mei-juni 2022

In dit nummer o.a.:

Arval op hoogste niveau Gouden Oor certificering

Hoe prachtig uw digitale of analoge uitingen ook zijn en hoe glanzend de verpakking van uw product ook is, de consument laat zich niet meer zomaar met een kluitje in het riet sturen. Alles in uw aanbod moet kloppen. Bij Arval BNP Paribas Group in Houten (Arval) hebben ze dat ‘kunstje’ tot in detail begrepen. Arval werd veertien keer door marktonderzoeker Ilisia uitgeroepen tot de beste leasemaatschappij van Nederland.

Een tijdperk van verandering

Zakt de moed je in de schoenen? Ben je moe? Je bent niet de enige. De globale uitdagingen zijn overweldigend en het tempo van disruptieve verandering versnelt. Organisaties en professionals rennen om bij te blijven en zich aan te passen. Onzekerheid, onrust, mismoedigheid en uitputting horen daarbij. Deze periode is pittig, maar ook bijzonder. ‘Wij zijn de gelukkigen die een verandering van tijdperk meemaken’, aldus Jan Rotmans, hoogleraar transitiekunde en duurzaamheid aan de Erasmus Universiteit. Een positieve insteek helpt dan zowel mens als organisatie.

Het kwaliteitsmanagement als kompas

Door het potentieel van ISO 9001 te erkennen, wordt het een krachtig instrument dat de kwaliteit verhoogt en het algemene succes van het bedrijf vergroot. De nadruk ligt nu op het afstemmen van het managementsysteem op de bedrijfsdoelstellingen. Het topmanagement moet naar het grotere geheel kijken en goed leiderschap op alle niveaus van het managementsysteem en de organisatie mogelijk maken, om zo de prestaties te kunnen verbeteren.

‘Integraal certificeren past bij onze cultuur'

Het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie bestaat pas sinds 2018. Een jonge organisatie waar de bevlogenheid van de medewerkers afspat. Het nieuwe kwaliteitsmanagementsysteem én de certificeringsinstelling moesten daarbij passen. De samenwerking met DNV bleek een goede match.

‘Hoe wij hier werken...'

Business Continuity Management (BCM) gaat over het beschermen van uw organisatie tegen de gevolgen van omvangrijke verstoringen en (on)bekende risico’s. Dit is anno 2022 geen overbodige luxe. Helaas denken velen ­onvoldoende na over hoe ze een calamiteit gestructureerd dienen aan te pakken en kunnen overleven, terwijl steeds meer organisaties momenteel ondervinden dat niet voorbereid zijn tóch geen goede ‘strategie’ is. Hadden we nou toch maar een Plan B…

Verduurzamen: Ja, natuurlijk... maar hoe dan?

Bestuurders van organisaties eisen dat ze hun organisaties verduurzamen. Daarbij worstelen ze met de vraag ‘hoe dan’? Avans Hogeschool laat dat de professionals van morgen op een laagdrempelige manier aanpakken, ­waardoor ze ondernemers en bestuurders verrassen en inspireren. Zij omarmen de ­dynamiek en ervaren het plezier dat deze generatie binnen hun organisaties teweegbrengt, terwijl ze bovendien concrete stappen zetten in het verduur­zamen van hun bedrijfsvoering, producten en diensten.

Verder in deze Kwaliteit in Bedrijf... ​

  • Nieuws over Business Continuity Management (BCM)

  • Nieuws over normen

  • Columns

  • Literatuur