Kwaliteit in Bedrijf | januari-februari 2023

In dit nummer o.a.:

‘De methodes bewijzen zich keer op keer'

Hoe vaker ze de TWI-trainingen geven, hoe meer ze overtuigd zijn van de kracht ervan. Eenvoud en herhaling doen steeds opnieuw hun werk. Vol vertrouwen kijken de oprichters van het TWI Instituut – dat nu tien jaar bestaat – dan ook naar de toekomst.

Alles wat je nog niet wist van groepen...

Het pas verschenen boek ‘Wat gebeurt hier nu eigenlijk?’ stond binnen twee weken in de managementboek top 10 en leert je wat je nog niet wist van groepen, maar wel graag wilt weten. Waarom hechten we als mens zo aan meningen? Wat weet de gemiddelde participatiemanager of directeur eigenlijk van groepen als je het bekijkt door de ogen van de gedragswetenschap?

Medusa: leidinggeven aan emergentie

Kwaliteitskunde is meten en gaat het onder andere om prestatie-­indicatoren. Kwaliteit is voldoen aan de vereisten. Verbetering en verandering is te plannen. Statistiek is zijn belangrijkste wetenschap. De manager controleert. Een risico echter van dit kwaliteitsparadigma is, dat er een enorme bureaucratie ontstaat. Erger nog: ze houdt onvoldoende rekening met de complexiteit van het huidige tijdsgewricht.

Configuratiemanagement: Hoe voorkomen we chaos?

Organisaties werken continu aan het verbeteren van hun producten en ­services, zowel tijdens de ontwikkeling als in de gebruiksfase. Aanpassingen van het product of de service is een complex proces waarbij het nodige fout kan gaan. Denk bijvoorbeeld aan het up-to-date houden van alle documentatie. Configuratie­management is de aanpak die voorkomt dat daarin chaos ontstaat.

Effectief leren in de circulaire economie

Organisatie-ontwikkeling draait in de kern om leren. In een omgeving die complex is, snel verandert en voortdurend nieuwe eisen stelt aan organisaties, biedt leren de manier voor organisaties om zich op hun omgeving af te stemmen, zich weerbaar te houden én om er richting aan te geven, om zo het voortbestaan van de organisatie zeker te stellen.

Kun je anders naar je leiderschapstaak kijken?

Waarom vertellen mensen elkaar al eeuwenlang verhalen? Er gaat een magische en verbindende werking van uit. En als het gaat over organisatie- en leiderschaps­ontwikkeling helpen verhalen omdat ze als het ware je openbreken en je uit­­nodigen om opnieuw te verbinden met je eigen verhaal. Verhalen hebben dan de betoverende kracht om je van perspectief te laten verwisselen en dat je je eigen levensverhaal beter leert verstaan. Zo ook het verhaal van je organisatie.

Verder in deze Kwaliteit in Bedrijf... ​

  • Nieuws over Business Continuity Management (BCM)
  • Nieuws over normen
  • Columns
  • Estafettereeks NNK
  • Literatuur