Hoogesteger Fresh Specialist uit Zwanenburg heeft al jaren geleden onderkend dat BCM een enorme toegevoegde waarde levert. Men ervaart een verhoogd weerstandsvermogen als gevolg van risico mitigerende maatregelen en het ingerichte continuïteitsplan levert veerkracht op. Het hebben van alternatieven voor het geval dat, maakt de organisatie minder kwetsbaar.
Hoogesteger Fresh Specialist plukt de vruchten van BCM

Kwaliteit in drie dimensies
In deze aflevering van de gereedschapskist leest u over de wijze waarop de door Ben van Schijndel ontwikkelde theorie van ‘Kwaliteit in Drie Dimensies’ is toegepast bij het aanpakken en oplossen van kwaliteitsvraagstukken. U gaat lezen over het onderzoek ‘Onderwijskwaliteit en Teamkwaliteit’, over het toepassen van de ‘Teamscan’ voor het functioneren van teams en over het analyseren en uitwerken van praktijkcases, zoals die gebruikt worden bij het certificeringsexamen Quality Manager.

Gekwalificeerde medewerkers zijn blije medewerkers
De strijd om medewerkers is nog volop gaande: veel bedrijven worstelen met de vraag hoe ze zorgen voor voldoende goed gekwalificeerde mensen. Dat begint met een gedegen opleidingstraject. Immers, medewerkers die goed getraind zijn functioneren veel beter en zijn daardoor zelf ook een stuk gelukkiger in hun werk. Bij Jumbo Supermarkten en bij Organon worden nieuwe medewerkers al jaren getraind middels de Job Instruction methode.

Fouten maken is menselijk...
Helaas worden problemen waar menselijke aspecten een rol hebben gespeeld, vaak onvoldoende opgelost. Het beter oplossen begint bij het vinden van de echte, achterliggende oorzaak, want ‘Human Error is not the Root Cause’. Zonder echt te begrijpen hoe de fout heeft kunnen gebeuren, is oplossen hooguit symptoombestrijding. Maar als je de situatie die de fout mogelijk heeft gemaakt in stand houdt, ligt herhaling op de loer.

De bouwstenen van een datagedreven organisatie
Vrijwel geen enkele organisatie kan aan de exponentiële groei van data ontsnappen. Deze veelheid aan data biedt kansen en bedreigingen. Het is goed de kansen te zien, data bieden namelijk nieuwe mogelijkheden om klantwaarde te realiseren, om processen te optimaliseren, om faalkosten te reduceren, enzovoort. Maar het is ook zaak om de bedreigingen in ogenschouw te nemen: denk aan cybersecurity, schending van privacyregels of ethische aspecten bij het toepassen van algoritmes.

Betere interne audits: Tips voor de uitvoering
Interne audits zijn een verplicht nummer in elke managementsysteemnorm. Te vaak is de invulling ook niet meer dan dat: plichtmatig. In deze artikelreeks krijg je tips om met de interne audits de omslag van verplicht naar nuttig instrument te maken. Het zijn tips die in de praktijk hun nut bewezen hebben, en een net wat andere invalshoek hebben dan je in de meeste audittrainingen meekrijgt. In deze aflevering: tips voor de uitvoering, met een sterke focus op auditinterviews.

Configuratiemanagement: de veranderende configuratie
Organisaties werken continu aan het verbeteren van hun producten en services. Aanpassingen van het product of de service is een complex proces waarbij het nodige fout kan gaan. In dit derde en afsluitende deel van deze serie over configuratiemanagement gaan we de veranderingen in de configuratie ten gevolge van een kleine verandering bekijken, aan de hand van een lijst die de dynamische baseline wordt genoemd.

Verder in deze Kwaliteit in Bedrijf...
- Columns
- Estafettereeks NNK
- Literatuur & boekbespreking
- Nieuws over BCM